Vyrobil turínské plátno Leonardo da Vinci?

8. červenec 2009 | 13.42 |

O pravosti tzv.turínského plátna do kterého byl údajně po svém ukřižování zabalen Ježíš Kristus a na kterém jsou prý otisky jeho těla i obličeje vedou vědci spory už dlouhá léta. Pochyby o autentičnosti relikvie se rozpoutaly v osmdesátých letech, kdy vědci z Oxfordu, Curychu a Tucsonu udělali tzv. uhlíkovou zkoušku několika vláken. Experti stanovili původ látky mezi roky 1260 - 1390. Jiní odborníci však spolehlivost této metody zpochybnili s tím, že tkanina obsahuje mnoho uhlíkatých látek právě z období raného středověku (saze od svící, olejových lamp apod.). Před čtyřmi lety ale americký chemik Raymond Rogers po svých výzkumech prohlásil, že experti si v 80.letech vybrali ke zkoumání vlákna, která posloužila ve středověku jako záplaty, a proto byly jejich závěry stran pravosti plátna negativní. "Vzorek, který prošel radiouhlíkovou metodou, nemůže být starší než z roku 1290, jenže plátno samo o sobě je starší," tvrdí vědec Rogers. On sám se spolupracovníky podrobil látku několika bádáním a zjistil, že nejstarší materiál na ní použitý by mohl být starý až 3000 let. Na druhou stranu to podle něj nevypovídá o tom, že plátno má opravdu něco společného se samotným Ježíšem. A v poslední době se objevila nová teorie a to, že plátno vytvořil Leonardo da Vinci.
Dávám sem článek MF Dnes ze 2.7.2009 redaktora Jana Rybáře:
"Nejenže namaloval Monu Lisu. Nyní vědci tvrdí, že pomocí ‘malování světlem' stvořil též slavné turínské plátno.
Leonardo da Vinci by se nejspíš dobře bavil-detektivka Šifra mistra Leonarda se v uplynulých letech stala jednou z nejprodávanějších knih v dějinách. Nyní na scénu vstupuje další napínavý příběh: Padělek mistra Leonarda-podle skupiny vědců je totiž slavné plátno padělkem, který na objednávku stvořil tento velký umělec.
A nejen to: podle nového dokumentu odvysílaného britskou stanicí Channel 5 je obličej na plátně nejspíš tváří da Vinciho-na plátně, do něhož byl podle tradičního podání Ježíš zabalen po ukřižování a které nese ‘otisk svaté záře' jeho těla. ‘Perfektně to sedí. Jsem přesvědčena, že použil proporce svého obličeje ke stvoření tohoto plátna,' citoval list The Daily Telegraph Lillian Schwartz, která se studiem da Vinciho díla dlouhodobě zabývá. Nebylo by to poprvé, co ‘objevila' jeho tvář na nějaké slavné památce: před lety prohlásila, že jeho nejslavnější dílo, Mona Lisa, he možná jeho autoportrét. Neboť při počítačovém překrytí proporce tajemné dámy dokonale odpovídají jeho slavnému portrétu.
Turínské plátno je jednou z nejslavnějších církevních relikvií na světě a stejně tak je oblíbeným objektem zájmu historiků, vědců i milovníků záhad. Není totiž stále jasné, jak vzniklo. A především kdy. Série analýz v několika laboratořích dospěla koncem 80.let k závěru, že plátno nepochází z Ježíšovy doby, nýbrž zhruba ze 13.či 14.stol. Jinými slovy: je to padělek.
Zastánci pravosti však od té doby vedou nesmiřitelné bitvy na mnoha frontách ve snaze dokázat, že analýzy je třeba provést znovu.
Argumenty mají různé: především tvrdí, že koncentrace uhlíku používaného pro datování vzorků byly ovlivněny dávným požárem a že výsledky různých laboratoří jsou podivně nekonzistentní. Navíc zastánci pravosti stále opakují, že pořád není jasné, jak se na plátno dostala tvář a otisky končetin.

Původ ‘kreseb' na plátně vysvětluje nově zveřejněná teorie. 
Vědci tvrdí, že da Vinci použil cameru obscuru, tedy dávný princip ‘dírkové komory'-jen místo malířova papíru pro obkreslení dírkou dopadajícího světla použil předchůdce filmového negativu: plátno napuštěné síranem stříbrným, který zčerná po dopadu paprsků. ‘Když se podíváte na plátno, bude vám připadat jako otisk lidské bytosti na negativu. Proč? Protože plátno opravdu bylo negativem,' cituje The Daily Telegraph historika Nicholase Allena.
Ale proč by to da Vinci dělal? Nový dokument odpovídá: původní relikvie, kterou jedna z vlivných aristokratických rodin koupila v 15.stol., byla padělkem tak do očí bijícím, že se noví majitelé rozhodli-z úcty k tradici-objednat si padělek pořádný a skvěle provedený. A Leonardo tak dostal nebývalou zakázku..."

LeonardoSelfPortraitshroud

Některé stránky o turínském plátně:
gnosis9.net/view.php
www.esoterika.cz/
Další články o turínském plátně v MF Dnes: klikni.idnes.cz/clanky.asp
Oficiální stránka (italsky, anglicky, francouzsky, španělsky):
www.sindone.org/

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře