50 rad pro zdravé hubnutí

7. říjen 2011 | 15.08 |

Na internetu jsou tisíce rad, jak zhubnout, ale mně jsou nejsympatičtější tyto, z knihy Dívčí rozhovory od Carol Weston (překlad Kateřina Orlová, vydal Alpress v edici Klokan, 1999). Dostala jsem ji už dávno jako náctiletá, ale občas se k ní ráda vracím, protože je psána sympaticky a empaticky a i tyto rady jsou rozumné a žádné pro-ana ;-)

1. Ne: Nejez, když nemáš hlad.
2. Ano: Jez pomalu. Pokládej vidličku mezi sousty a při jídle si povídej.
3. Ne: Neber si velké porce, ber si malé porce. Neuvažuj v bochnících, ale krajících.
4. Ano: Jez do polosyta, protože žaludku trvá asi 20 minut, než zjistí, co prošlo ústy.
5. Ne: Neukusuj si velká sousta. Ukusuj si malá sousta.
6. Ano: V průběhu celého dne vypij hodně vody. V lednici měj stále připravený džbán s vodou, na plotně konvičku čaje a na psacím stole svou cestovní láhev.


7. Ne: Nejez bezmyšlenkovitě. Své jídlo si vychutnávej nebo se do něj raději nenuť. (První dvě sušenky jsou skvělé. Dokážeš ale stejně skvěle vychutnat i tu šestou?)
8. Ano: Pravidelně cvič a pamatuj si, že svaly váží víc než tuk-ale lépe vypadají. Plavání, bruslení, běh, gymnastika, tanec, lyžování, jízda na kole nebo obyčejné skákání přes švihadlo je nedocintelné pro dobrou formu, prima zábavu a celkovou rovnováhu. Neměj v hlavě jen kila, ale především vzhled a zdraví.
9. Ne: Nezvyšuj si svůj energetický příjem neužitečnými kaloriemi ze sladkých limonád. Pij vodu nebo nekalorické bylinné čaje či výživné přírodní šťávy, třeba tomatový nebo grapefruitový džus.

10. Ano: Na svačinu nebo na výlet si nezapomeň oškrábat mrkev, přichystat celerové stonky, přibalit drobná rajčátka, hrozny a další zeleninu nebo ovoce.

smile emoticon kolobok

11. Ne: Nekupuj tučné potraviny a popros člena rodiny, který u vás dělá velké nákupy, aby vynechal regál s cukrovím. Snáze odoláš, když nebudeš mít mlsky na očích. Nikdy nechoď do prodejny s potravinami na lačno.
12. Ano: Jestli chceš držet dietu, tak raději dodržuj jednodenní půsty, než abys bloumala hladová třeba 3 týdny.
13. Ne: Nikdy neužívej prášky na zhubnutí bez vědomí lékaře. Některé z nich jsou nebezpečné; po dalších bys byla podrážděná; po jiných se zase ztrácí voda, a ne tuk.
14. Ano: Každý den jez pestrou a vyváženou stravu, která obsahuje zástupce všech hlavních výživových skupin: obilnin a vlákniny, ovoce, zeleniny, masa, drůbeže a ryb a mléčných výrobků.
15. Ne: Nevaž se každý den, protože by tě to znervózňovalo a váha stejně není schopna okamžitě zaregistrovat sáček bonbonů z předchozího večera. Držíš-li dietu, zvaž se po několika dnech vždy ve stejnou dobu a neočekávej, že bys za týden zhubla více než půl kila až kilo.
16. Ano: Pokud držíš rozumnou dietu a hubneš pomalu nebo se nějaký čas s váhou nehneš, neztrácej trpělivost. Někteří lidé mají rychlejší metabolismus než druzí.
17. Ne: Nenech se odradit, když se snažíš hubnout a tvé okolí si tvého poklesu váhy hned nevšimne. Ani ty nezaregistruješ každé kilo, které ostatní přiberou nebo zhubnou.
18. Ano: Běž se projít, zavolej kamarádce, pusť se do vyřizování nějakých pochůzek nebo si vezmi žvýkačku bez cukru vždy, když máš chuť k jídlu nebo když tě svádí pokušení házet do sebe koblihu za koblihou.
19. Ne: Nešiď se o snídani. Organismus ti bude za snídani vděčnější než za to, že mu dopřeješ o 7 minut delší ranní spánek. Nevynechávej žádná denní jídla, jez spíš malé porce.
20. Ano: Uvědom si, že salám je tučnější než salát, pyré je kaloričtější než filé atd. Neuč se tabulky nazpaměť, ale zjisti si, která jídla ti "jdou rovnou do stehen".

smile emoticon kolobok

21. Ne: Nemluv pořád o dietách. Byla bys nudná a otravná.
22. Ano: Když budeš stále něco dělat, jídlo pro tebe nebude tak důležité.
23. Ne: Neodepisuj zbytek svého postního dne jen proto, že sis zahřešila a smlsla po obědě tyčinku Snickers.
24. Ano: V restauraci si objednávej rybu, kuře, salát nebo něco lehkého.
25. Ne: Nemysli si, že když si vezmeš jeden bramborový lupínek a bude ti to stačit. Daleko jednodušší je nevzít si žádný. (Popcorny nebo preclíčky jsou sice lepší, ale ani ty se nedají jíst s mírou).
26. Ano: Pamatuj si, že kalorie se počítají, i když máš narozeniny nebo když jsi na rande, když tě čeká ten den písemka, i když je těsto na koláče ještě syrové, dokonce i když jdeš za svědka na svatbu nebo jsi na večírku a i když ochutnáš jediné sousto ze sousedova talíře.
27. Ne: Nepleť si své hezké ženské oblé tvary s ošklivými "pneumatikami".
28. Ano: Pakliže tvůj oběd vypadá na velkém talíři uboze, zvykni si ho servírovat na malý talířek.
29. Ne: Nepodléhej pocitu, že v restauraci musíš oběd zbaštit do posledního soustečka. (Porce bývají většinou ohromné).
30. Ano: Omez příjem soli, protože sůl zadržuje v těle nadbytek tekutin. Jídlo si ochucuj pepřem a dalším kořením. (Konzervovaná zelenina bývá ve slaném nálevu; jez raději čerstvou nebo zmrazenou).

smile emoticon kolobok

31. Ne: Nepřejez se v neděli s tím, že se od pondělka vrhneš na přísnou dietu.
32. Ano: Olej z nadmíru tučné pizzy si vysaj papírovým ubrouskem, ovšem jen pokud nestoluješ s královnou.
33. Ne: Nepředstavuj si, že "nízkotučný" znamená bez tuku a že "bez tuku" znamená "bez kalorií".
34. Ano: Uvažuj o tom, zda by nestálo za to přilepit si na ledničku fotku ze svého nejkorpulentnějšího nebo nejútlejšího období.
35. Ne: Nenechávej na podnosu s moučníkem nůž. Je pak totiž zbytečně jednoduché ukrojit si kousek, kdykoli jdeš jen tak kolem.
36. Ano: Když si chceš dát něco do pusy. tak si jdi vyčistit zuby. Pocit právě vyčištěných zubů zmírní tvou touhu žvýkat.
37. Ne: Jídlo nesmaž, pokud se dá vařit, rožnit, vařit v páře, grilovat nebo upéct.
38. Ano: Kupuj tuňáka naloženého ve vodě a ne v oleji; kompoty ve vlastní šťávě, ne v sirupu; nízkotučné mléko místo plnotučného; místo běžného chleba raději chléb krájený v tenkých plátcích; bílé maso (např.kuřata a ryby) spíš než maso červené (např.karbenátky, řízky).
39. Ne: Nevykoukej pekaři výlohu.
40. Ano: Jestliže se snažíš zhubnout, přemýšlej, zdali by nebylo dobré zapisovat si v průběhu jednoho týdne všechno, co sníš. Pomůže ti to zjistit všechny přebytečné kalorie, které se ti vloudily do diety. Každý záznam švindlování omezí též tvé mlsání.
smile emoticon kolobok

41. Ne: Ani jeden pamlsek bez otázky: "Stojí mi to za ty kalorie?"
42. Ano: Až shodíš svá první dvě a půl kila, zvedni stejně vážící pytlík mouky-to je váha, kterou s sebou už nikdy nepovlečeš.
43. Ne: Nechtěj být vegetariánkou (nebo vegankou) dřív, než si prozkoumáš, co musíš každý den jíst, abys měla zaručený dostatečný přísun bílkovin a železa.
44. Ano: Nauč se jíst čínskými jídelními hůlkami. Zpomalí tvou konzumaci čínských jídel.
45. Ne: Nedívej se v TV na reklamu na jídlo.
46. Ano: Zvaž, zda by pro tebe nebylo výhodné stanovit si určitá přísná pravidla. Možná by bylo jedodušší už nikdy po 9 večer nic nejíst, než každý den zkoušet sílu své vůle.
47. Ne: Nepodceňuj příjemný pocit z toho, že se budeš držet zpátky. Když mineš palačinky s tvarohem bez povšimnutí, nasytí tě vědomí, že jsi odolná a silná.
48. Ano: Vyměň přejídání za setkávání. Jestliže nemůžeš zhubnout sama, vyzkoušej sdružení STOB nebo jiné podobné podpůrné organizace.
49. Ne: Nepij light limonády a neslaď si umělými sladidly, na nichž samotných je upozornění, že o nich "bylo zijištěno, že u laboratorních zvířat způsobují rakovinu". (Dejme tomu, že hovoříme o potkanech, ne o lidech, a o dávkách, ne o baleních, ale děkuji, já si dám hořký čaj.)
50. Ano: Rozhodně s dietou přestaň, jakmile jsi dosáhla rozumné normální váhy. Možná, že budeš chtít zhubnout ještě pár kg, protože jsi jich zase několik nabrala. Ale skonči, když jsi na konečné, a pracuj na tom, aby sis dosaženou váhu udržela. Úspěch neoslavuj nějakou sladkou specialitkou. Kup si za odměnu třeba kalhoty-ale již v nové, menší velikosti. 

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: 50 rad pro zdravé hubnutí spytihnev-vlidny 09. 10. 2011 - 21:05
RE: 50 rad pro zdravé hubnutí marieke 09. 10. 2011 - 21:44
RE: 50 rad pro zdravé hubnutí samouk 10. 10. 2011 - 21:38
RE: 50 rad pro zdravé hubnutí jak zhubnout 26. 11. 2012 - 01:17