ROZCHOD NADERA A SIMIN (Jodayeie Nader az Simin)

20. srpen 2012 | 14.13 |

Íránské drama, 2011. Hrají: Peyman Moadi (Nader), Leila Hatami (Simin), Sarina Farhadi (Termeh), Sareh Bayat (Razieh), Shahab Hosseini (Hojjat) a další. Režie: Asghar Farhadi.

Simin je přesvědčená, že její dospívající dceru Termeh nečeká v jejich rodném Íránu dobrá budoucnost a chce se s ní a manželem Naderem odstěhovat do zámoří. Nader ale nemůže opustit svého otce, který trpí pokročilým Alzheimerem a Termeh zůstává s nimi, protože doufá, že Simin, která se během rozvodového řízení přestěhovala ke svým rodičům, vrátí k nim.
Navzdory názvu ale psychologicko-rodinné-soudní drama íránského režiséra Farhadiho řeší hlavně druhou zápletku-Nader si jako ošetřovatelku ke starému otci najme chudou těhotnou Razieh. Jednoho dne se vrátí domů z práce, Razieh je pryč, jeho otec mezitím spadl z postele a lehce se zranil a navíc mu zmizely peníze z prádelníku. Když se Razieh vrátí obviní ji z nedbalosti a krádeže a když ji nemůže vystrkat ze dveří, strčí do ní až upadne na schody. Hned na druhý den Razieh a její cholerický manžel Hojjat Nadera nahlásí na policii, že kvůli němu Razieh potratila.
Snímek tak zobrazuje rozdíly mezi íránskými rodinami-zatímco Nader a Simin patří k vyšší střední vrstvě, mají pěkná auta a byt, Simin nosí západní oblečení, domov Razieh a Hojjata je chudý, špinavý, téměř na spadnutí, Razieh chodí celá zahalená v čádoru a je silně věřící. Jenže nutně potřebuje peníze a tak se obrátí i proti svému zaměstnanci. Když se zamyslíme, tak takový příběh se vlastně může odehrát kdekoli jinde, lidé jsou vlastně stejní všude na světě, ale film nabízí zajímavý pohled do islámského soudního systému a do íránské společnosti celkově-je třeba běžný omyl si myslet, že ženy v Íránu nepracují, neřídí a jsou úplně nesvéprávné. Naopak, Simin mi teda nijak uťáplá nepřišla a Nader také posůbil slušně a respektoval názory a city své dcery Termeh. Přesto jsou mnohé věci samozřejmě přísné. V Íránu se např. film považuje za veřejné místo, takže všechny herečky musely mít šátek i když se scény odehrávaly doma v soukromí.
Snímek získal Oscara a Zlatý glóbus za nejlepší neamerický film roku a řadu dalších ocenění na filmových festivalech po celém světě.

Další film z íránského prostředí: marieke.pise.cz/127954-persepolis.html

A-Separation-Iran1

A-Separation-007

ASeparation1

sep

Zdroj obrázků: Google

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře