Šrí Čaitanja Maháprabhu

15. srpen 2010 | 13.53 |

Čaitanja Maháprabhu (1486-1534) byl hinduistický asketa a společenský reformátor ve východní Indii (dnešní státy Bangladéš, Západní Bengálsko,  Bihar, Jharkhand a Urísa). Následovníci jeho linie-gaudía vaišnavové (oddaní) jej považují za jednu z inkarnací Šrí Kršny. Čaitanja byl významný učenec Bhakti jógy (jógy služby a oddanosti Kršnovi) založené na písmech Bhakti Puráně a Bhagavad-Gítě. Uctíval tedy Kršnu a jeho družku Rádharání (marieke.pise.cz/80796-srimati-radharani.html) a zpopularizoval zpívání/čentování HK mahá mantry. 
Jeho další jména jsou Gaura nebo Gauranga (ze sanskrtského gaura-zlatý, světlý a anga-ruce, končetiny ) podle jeho velmi světlé pleti a Nimai, protože se narodil pod nímovým stromem.
O jeho životě bylo napsáno několik knih, např.Čaitanja Čaritamrita a Čaitanja Bhagavata (původně napsány bengálsky, nyní dostupné i v dalších jazycích) nebo Čaitanja Mangala. Šríla Prabhupáda (
marieke.pise.cz/71253-satsvarupa-dasa-gosvami-prabhupada-icast.html) o něm a jeho učení napsal knihu Zlatý avatár.
Podle Čaitanja Čaritamrity se Nimai narodil 18.února 1486 za úplňku během zatmění Měsíce ve městě Nabadwip v Nadii, Západním Bengálsku. Jeho rodiče-Džagannáth Mišra a Sači Déví-ho pojmenovali Višvambhar. 
Zamlada byl znám jako sečtělý student jehož vědomostem a schopnostem argumentace se nikdo v okolí nevyrovnal. Už od dětství čentoval a zpíval Kršnova Jména a studoval sanskrt. Když cestoval do Gáji vykonat obřad šraddha pro svého zesnulého otce, seznámil se se svým guru, asketou Íšvárou Purím, který ho zasvětil do Gópala Kršna mantry. Toto setkání významně ovlivnilo jeho život. Po návratu do Bengálska už nebyl pouze učencem, ale i hluboce oddaným. 
Ve 24 letech obdržel řád sanjasína (tzn.životní stádium odříkání) a získal jméno Čaitanja Maháprabhu (Vědomý si Kršny), poté cestoval několik let po Indii a učil lidi zpívat Svatá Jména Šrí Kršny a oddanosti k němu. Další léta života strávil v Purí, stát Urísa v chrámovém městě Džagannáth (uctíval se zde Kršna v podobě Pána Džagannátha). Král Urísy, Mahárádža Pratáparudra, ho považoval za inkarnaci Krišny, a byl nadšeným příznivcem a oddaným Čaitanjovy sankírtanové skupiny.
Podle víry Jeho ortodoxních následovníků v sobě spojuje 3 aspekty-extatického oddaného Šrí Kršny, inspirovaného učitele lásky ke Kršnovi a Kršnu samotného v neoddělitelné společnost Šrímatí Rádharání (Rádhy).
Jeho učení lze sumarizovat do 11 bodů zvaných dása mula:
1.Tvrzení písem jsou průkazná a podle nich se vyučují další témata.
2.Kršna je Nejvyšší Absolutní Pravda.
3.Kršna je obdařen všemi energiemi.
4.Kršna je oceán rásy (teologie).
5.Džívy (jedinečné nesmrtelné duše) jsou všechny oddělenou částí Pána.
6.Ve spoutaném stavu jsou džívy (nesmrtelné duše) pod vlivem hmoty.
7.V osvobozeném stavu jsou volné od vlivů hmoty.
8.Džívy a hmotný, materiální svět jsou zárověň odlišné i identické Kršnovi.
9.Čistá oddanost je přirozenost džívy.
10.Čistá láska ke Kršnovi je cíl.
11.Kršna je jediné milováníhodné požehnání, milost, které můžeme přijmout.
(Zde se omlouvám za neobratný překlad, bylo to celkem složité).

Kromě svého hlubokého vlivu na hinduismus zůstává Čaitanjův odkaz v Bengálsku hluboko zakořeněn, a mnoho obyvatel Bengálska jej denně uctívá jako avatára Krišny. Někteří mu přičítají renesanci v Bengálsku, lišící se od více známé bengálské renesance 19. století. V 60.letech 20.stol.přinesl Čaitanjovo učení na Západ A.Č.Bhaktivédanta Svámí Prabhupáda, který pro jeho šíření založil společnost ISKCON (Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny).

Mini slovníček: marieke.pise.cz/38330-mini-slovnicek-zakladnich-pojmu-a-jmen.html

Krsna-art-2fg0115
 

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře