AHOJ, TEREZKO (Cześć, Tereska)

19. září 2008 | 15.46 |

ahoj terezkoPolský film, 2001. Hrají: Aleksandra Gietner (Terezka), Karolina Sobczak (Renata), Zbigniew Zamachowski (Edek), Malgorzata Rozniatowska (matka), Krzysztof Kiersznowski (otec) a další. Režie: Robert Glinski.

Jeden z mých oblíbených filmů, který jsem si včera pustila asi už počtvrté (tentokrát hlavně proto, abych si procvičila tu polštinu :-D) se odehrává na velkém anonymním varšavském sídlišti, kde vyrůstá dívka Terezka. Jako malá byla slušná zakřiklá holčička, která chodila do kostela, pěveckého sboru a snila o dráze módní návrhářky. Proto jde po základce na krejčovské učiliště naivně doufajíc, že se jí tady sen splní. Skamarádí se s otrkanou spolužačkou Renatou, která Terezku naučí kouřit, pít, krást a tahají se s kluky. Dlouho na sebe ani nenechají čekat první vážné průšvihy, které končí na policejní stanici. Ani rodina nedokáže Terezku podporovat-její otec je alkoholik a matka udřená dělnice ve fabrice. Terezka má ještě jednoho přítele-podivínského invalidního Edka, který dělá hlídače v továrně, kde pracuje její maminka. Přesto právě na něm si nakonec vybije (a to doslova) svou frustraci z nešťastného bezcílného života.
Co je na tomto filmu ještě mrazivější než příběh sám, je fakt, že obě představitelky hl.rolí (Aleksandra Gietner-Terezka a Karolina Sobczak-Renata) jsou ve skutečnosti opravdu děti ulice a chovankyně ústavu pro mládež, kde je režisér Glinski našel když vybíral dívky do filmu. Hlavně mladičká Aleksandra měla problémy s útěky, drogami, krádežemi, byla i obviněná z loupežného přepadení atd. Cenu za nejlepší herečku v neamerickém filmu, kterou jí udělil Hollywood, si nikdy nevyzvedla.
Na internetových stránkách novin New York Times jsem o tom našla zajímavý článek z července 2002 od Iana Fishera. Hodím sem můj překlad, když tak orignál je tady:
query.nytimes.com/gst/fullpage.html

Dívka z pasťáku a nejlepší herečka

Na krátký a hvězdný okamžik se jí zdál svět doširoka otevřený-Aleksandře Gietner, dívce z pasťáku, která dostala šanci hrát hlavní roli v nízkorozpočtovém filmu, který se stal překvapivým hitem.

A.

G. (nar.1985), zlodějka, mistryně v útěcích, alkoholička a talentovaná mladá žena byla nominována na nejlepší herečku. Toto jaro jí z Hollywoodu oznámili, že vyhrála cenu za svůj přesný a tajemný výkon a pozvali ji do Los Angeles.

Ale nedorazila. Ve skutečnosti zrovna utekla z pasťáku ve Falenici tak, že předstírala nemoc a pak slezla po okapové rouře z druhého patra nemocnice. Asistentka režie řekla A.G., skrývající se před policií, že je v kontaktu s ústavem a všechno by bylo odpuštěno: kdyby se prostě vrátila, stále může jet do Hollywoodu.

"Nechtěla se vrátit i když to znamenalo, že by do Hollywoodu letěla až o měsíc později," řekla Karolina Bendera, asistentka. "Nesnese být zavřená. Předpokládám, že to nikdo."

A.G. se na chvíli vrátila úspěšná a napravená a tak fascinovala Polsko jako nevyzpytatelná hvězda svého vlastního melodramatu. Její příběh také vypadal, že potvrzuje pesimistické sdělení filmu Ahoj, Terezko, popisující úpadek jedné dívky-Terezky, kterou A.G. hraje-jako symbol generace mladých lidí, kteří nemají v životě žádný cíl a žijí v nepořádných a monotónních sídlištích post-komunistického Polska.

Tento měsíc došlo v dobře dokumentovaném životě A.G. k rozhodujícímu zvratu: Po dalším útěku byla nakonec zavřena na dva týdny do izolace v tomto rozpadajícím se ústavu s rezavými mřížemi na oknech a kvůli jejím opakujícím se přestupkům může zůstat v ústavech pro mladistvé až do svých 21 let. "Ola, kdyby chtěla, by se mohla stát herečkou," říká Karolina Sobczak, dívka, která s ní hrála ve filmu, používajíc přezdívku A.G. "Nechápu její chování. Možná jí chybí drogy. Možná jí chybí alkohol. Chybí jí svoboda."

K.S. (nar.1984), sirotek s hrozným dětstvím je dalším pilířem této mravní hry ze skutečného života: Ty dvě byly chovanky stejného pasťáku, když je roku 2000 jeden z nejrespektovanějších polských dokumentaristů, Robert Glinski, obsadil do hlavních rolí kamarádek ve svém filmu. Ty dvě se nikdy neměly rády. A zatímco A.G. zůstává zavřená, zdá se, že K.S. si pomalu razí cestu do života herečky. "Je to moje budoucnost," řekla. "Jak bych toho mohla nevyužít?"

Nápad na film se rozvíjel v polovině 90.let, kdy, jak Glinski říká, několik teenagerů v Polsku zabilo lidi bez jasného důvodu. To byla jediná známka změny v Polsku a okolní východní Evropě po pádu komunismu, paradox toho, že více svobody přináší také více drog, nákaz AIDS, strach z boje o každou potřebu, ve společnosti, kde se stát už nestará nebo jen střídmě.

"Myslí si, že nemají žádnou budoucnost, protože jejich rodiče přemýšlejí jen o penězích," říká Glinski. "Mají pocit, že tu pro ně není žádná práce. Cítí se zavržení společností. Z toho jsou frustrovaní. A kvůli tomu jsou agresivní."

Hledal mezi všemi typy mladých lidí, aby hráli teenagery (jen dospělí ve filmu jsou profesionální herci). Ale dvě hlavní představitelky našel v pasťáku kousek od Varšavy. Aleksandra, štíhlá, ale s boubelatými dětskými tvářičkami byla výrazná, zvláštní, řekl.

"Bylo v ní něco tajemného," vysvětloval. "Nikdy jsem nevěděl, co si právě myslí. Nevěděl jsem jaká byla na začátku. Byla zlobivá nebo hodná holka? To bylo velmi zajímavé."

Život A.G., která vyrůstala ve městě poblíž Lodže ve středním Polsku nebyl tak odlišný od Terezčina života. Paní Bendera, která se stala jakousi její náhradní matkou, ji požádala ať jí napíše dopis, kde jí vysvětlí jak jí lépe porozumět. A.G. napsala: "Narodila jsem se 14.července 1985 a opravdu nevím jak se to stalo. Nemám žádného otce." V dopise dále psala o své mladší nevlastní sestře z které měla pocit, že ji více milují, o tom jak ve školce kradla, jak se v 9 letech opila a líbilo se jí to, jak se obvykle cítila nemilovaná a nechtěná.

Výkon v její roli vypadá hladký, jak se ve filmu mění z nevinné holčičky v delikventku: Terezka kouří svou první cigaretu s kornoutem zmrzliny v druhé ruce. Její výkon, společně s K.S., se stal hlavním úspěchem filmu. V Polsku vyhrál prestižní filmovou cenu Eagle a další ceny na filmových festivalech po celém světě. V novinách New York Times jej Elvis Mitchell nazval "jemně zničujícím".

Ale hlavním detailem v novinových článcích je kývnutí z Hollywoodu. Chtěli po ní, aby s K.S. a paní Bendera jely do Holywoodu vyzvednout si cenu za nejlepší herečku v mezinárodním (neamerickém) filmu. Když dorazilo pozvání, byla už A.G. na útěku. (Měla za sebou už dva útěky od doby, kdy v létě 2000 dotočila film. Jednou byla chycena jak tlačila nákupní vozík se sladkostmi po ulici poté, co se vloupala do obchodu a dělala rozhovor pro rádio v nelegálně zaparkovaném autě).

Tahle věta mi nešla přeložit: In press accounts Ms. Gietner seems the consummate nihilist for not turning herself in, when the reward was so great. (Něco v tom smyslu, že je nihilistka, když se nevrátila, ačkoli odměna-cena za nejlepší herečku-je tak ohromná)?

Ale paní Bendera říká, že to bylo komplikovanější. Přítel A.G. byl nedávno propuštěn z pasťáku, kde byl a to, společně s nabytou svobodou, bylo větším lákadlem než Kalifornie.

Navíc se zdá, že cesta se asi neměla uskutečnit. Pan Glinski a paní Bendera měli dojem, že sponzoři, kteří jí měli cestu zaplatit se rozhodli odstoupit, protože utekla.

Ale promotér filmu v Americe, Christopher Wojciechowski, řekl, že sponzoři cesty tak udělali čistě z finančních důvodů. Ve skutečnosti, řekl, mít A.G. na ceremonii při předávání by bylo jedině plus.

"Z důvodu propagace by to bylo úžasné- že laureát ceny je na útěku z vězení!" řekl pan Wojciechowski. "Pro tisk to je báječný příběh."

A.G., odříznutá od okolního světa ve svém pokoji, už nedává rozhovory. Ředitel ústavu, Romuald Sadowski, řekl, že potřebovala načas úplně vypnout.

"Je v ní stále hodně z dítěte," řekl. "To je nebezpečné. Ale je tu i naděje."

Ale souhlasila poslat jednomu reportérovi oznámení svým úhledným dívčím písmem: Ano, napsala, možná si zničila nejlepší šanci svého mladého problémového života. Ale stále, řekla, by se chtěla jednou stát herečkou.

"Nejprve musím dokončit školu," řekla, "a stát se slušným člověkem."

Zpět na hlavní stranu blogu

Moderované komentáře

RE: AHOJ, TEREZKO (Cześć, Tereska) nafoukaná koza 20. 09. 2008 - 11:50
RE: AHOJ, TEREZKO (Cześć, Tereska) marieke 20. 09. 2008 - 12:10
RE: AHOJ, TEREZKO (Cześć, Tereska) vanity* 20. 09. 2008 - 12:51
RE: AHOJ, TEREZKO (Cześć, Tereska) blackbeautiful 21. 09. 2008 - 11:05