Kdo zabil elektromobil?

29. červen 2011 | 23.27 |

(Who Killed the Electric Car?)
Am.dokument, 2006. Režie: Chris Paine.

Roku 1996 se na kalifornských silnicích (Kalifornie je jeden ze států s nejvíce znečištěným ovzduším v USA) objevily elektromobily (EV1)-auta poháněná solární energií fungující na dobíjecí baterie. Lidé, kteří je vyzkoušeli (mezi nimi i celebrity jako Tom Hanks, Mel Gibson nebo Leonardo DiCaprio-první dva zmiňovaní ve filmu také hovoří), z nich byli nadšení. Auta šetřila životní prostředí, byla tichá, rychlá a řidiči nemuseli platit za pohonné hmoty. Jenže o pár let později se jejich výrobce General Motors (GM) rozhodl EV1 stáhnout z oběhu a zrušit výrobu. Jelikož se auta prodávala na 3letý leasing, měl GM ve smlouvách kličku, které využil na to, aby auta jejich majitelům odebral. I zcela nová a funkční auta byla přes protesty sešrotována nebo zničena na testovacích okruzích a dokument se ptá proč?
GM v oficiální zprávě uvedl, že důvodem zrušení výroby a stažení EV1 byl nedostatek kvalitních a levných akumulátorů. Je však veřejným tajemstvím, že po krachu projektu, koupila patentová práva navýrobu nových, podle GM ještě stále málo kvalitních baterií ropná společnost CHEVRON, která je zablokovala pro jakékoliv další použití v dopravě. Podle autorů dokumentu tedy stojí za zničením EV1 především ropná lobby, které se pochopitelně nelíbí, že by lidé mohli běžně jezdit na sluneční pohon a nekupovali by naftu. Je také divné, že bylo nařízeno, aby daňová úleva na elektromobil byla mnohem nižší než u běžného auta jezdícího na naftu a většího nad 2,7 tuny.
Vláda Kalifornie i USA EV1 ignorovala úplně a slibuje lidem rozvoj aut poháněných vodíkem. Ty jsou však stále hudbou budoucnosti a nebudou tak šetrné, zatímco EV1 byly už zcela funkční a použitelné. 
Problém byl i v nezájmu spotřebitelů. Mnoho lidí technologii EV1 nevěřilo. Báli se, že bude mít krátký dojezd (přitom po nabití může elektromobil ujet 100 i více km, což do práce, na nákup nebo menší výlet bohatě stačí), že si ho nebudou mít kde a jak dobíjet, připadalo jim malé a divné, že nevydává žádný hluk. (Stejně tak si lidé nedokážou představit, že by nemuseli platit doma elektřinu, ale i to dnes jde-přítel má na střeše 2 solární panely a všechno potřebné to utáhne, ČEZu nmusí platit nic ;-).
Ale i když EV1 dnes kvůli okolnostem popisovaným v dokumentu najdeme už jen v muzeích, naštěstí elektromobily nezmizely úplně. Velké automobilky dnes vyrábějí hybridy (auta, která mohou jezdit jak na naftu tak na solární pohon) a i samotný GM začal běžně prodávat hybridy, plug in hybridy a údajně plánuje i návrat čistých elektromobilů. Snad tedy neupadnou v zapomnění a naopak se začnou šířit víc a víc-koneckonců, ropa jednou dojde a co pak? Připadá mi šokující kolik lidí, včetně vlád velkých států na to nemyslí a dělají jako by toto riziko neexistovalo. Ropná lobby je holt pořád silná, ale je jen otázkou času, kdy dojde dech i jí a lidé prohlédnou. Pokud už nebude pozdě.

Více na:

dokumentarni.tv/veda-a-technika/kdo-zabil-elektromobil-who-killed-electric-car

www.electroauto.cz/gm.html


Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře