Vlivy
Jak už název napovídá, styl viktoriánských gothiků je ovlivněn viktoriánskou Británií, tedy obdobím, kdy tehdy velké koloniální mocnosti vládla královna Viktorie (1837-1901). Dlouhá doba, kdy panovala je charakteristická bouřlivým průmyslovým, politickým, vědeckým a vojenským rozvojem britských území. Mezi literární vlivy patří zejména díla E. A. Poea, Mary Shelley nebo Brama Stokera.
Móda
Viktoriánští goths nosí elegantní historické kostýmy typické pro 19. stol. Muži fraky, popř. dobové pláště, vesty, košile, vycházkové hole a cylindry, ženy korzety, krajky, rukavičky, kloboučky, vějíře. S viktoriánským stylem úzce souvisí i styl romantických gothiků.
Úžasný a strhující svět fantasy přitahuje řadu mladých lidí, kteří jeho prostřednictvím unikají každodennímu stereotypu nebo strastem. Fantasy je vlastně pohádkový svět pro dospělé. Komu by se nelíbili krásní a stateční elfové, moudří čarodějové a mágové a nechtěl se trochu bát u příběhů s vlkodlaky a upíry? Někteří lidé do fantasy pronikají při čtení kultovních knih a komiksů, jiní jím přímo žijí, pořádají tzv. LARPy (ztvárňují fiktivní postavy do všech detailů – s dobovým oblečením, tradičními řemesly apod.), dřevárny (hry v přírodě, kde lidé ve fantasy či historických kostýmech bojují mezi sebou dřevěnými replikami zbraní), zajímají se o magii, věštění, runy nebo celkově o historii.
Tenhle článek jsem plánovala už dřív, ale blbnula mi administrace, včetně přidávání obrázků. Teď už je to ok, čímž děkuji našemu adminovi ;-)
Loni touto dobou jsem tady na blog dávala podzimní fotky mladé fotografky Ailery Stone, dnes pár krásných obrázků od různých autorů, ale všechny mají společnou fascinující fantasy náladu. Pokochejte se taky :-)
Příroda
Pomysleli si zřejmě redaktoři deníku metro a udělali rozhovor s první slečnou v černém oblečení, kterou potkali na ulici, aby jim představila gothic subkulturu. Ale takhle teda ne. Možná to mělo dnešní mládež potěšit, ale každý, kdo se o gothic aspoň trochu zajímá se jim vysměje. Zase typické kecy na entou-gothici nosí pořád jen černou, mají rádi hřbitovy a místa spojená se smrtí a poslouchají "gothickou" hudbu jako Nightwish nebo Within Temptation
Netvrdím, že nenosí hlavně černou a že někteří nemají rádi hřbitovy, ale proč tu opět nepadlo ani slovo o tom, kdy a jak gothická subkultura vznikla a z čeho vychází? Ne, Nightwish ani WT to opravdu nebyli. Nic proti nim, taky si je občas ráda poslechnu a spousta mladých goths na nich začínala, než do této subkultury pronikla hlouběji, ale redaktoři
N.S. (rozená Burbyševa) se narodila v malé vesnici Fedoskino nedaleko Moskvy. Pochází ze známé rodiny, kde je už několik generací umělců. Její dědeček před nástupem bolševismu v Rusku vlastnil továrnu na výrobu lakovaných dekorativních krabiček, slavnou svými malovanými krabičkami na cigarety, šňupací tabák a sklenicemi.
Naděždiny obrázky, inspirované ruskými legendami, folklorem a duchovními vírami, jsou snové, s ženami-anděly, které v pozorovateli probouzejí emoce a spirituální pocity. Naděžda maluje tím nejdecentnějším způsobem a je zvláště známá svými jemnými dokonalými tvářemi, křehkými postavami a mistrovskou průsvitnou technikou zachycující podstatu ženské krásy.
Seriál inspirovaný sérií stejnojmenných obrázků, které najdete např.zde www.blackwaterfall.com/ Postupně si projdeme nejčastější odnože gothické subkultury a začneme, jak jinak, těmi původními goths, kteří stojí za vznikem této subkultury na počátku 80.let.
Mnoho neznalých mladých lidí spojuje gothic styl jen s metalem, ale ve skutečnost vychází z punku a tzv.post-punku, který vznikl ve 2.pol.70.let. Na rozdíl od punku a více popově orientované "nové vlny (new wave)" je post-punk introvertnější, intelektuálnější, hudebně komplexnější, umělečtější a často proniká do sféry experimentální hudby. Do této doby spadá i vznik gothic rocku-ani tyto skupiny neměly nic společného s metalem. Historické kořeny gothic rocku leží už v 60.letech v psychedelickém rocku a význačných stylech 70.let-již zmiňovaném post-punku, glam rocku a punk rocku. Hlavními představiteli tohoto hudebního stylu byly např.kapely Joy Division, Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, The Sisters of Mercy nebo The Cure.
Am.seriál, 2011. Hrají: Sean Bean (Eddard), Michelle Fairley (Catelyn), Lena Headey (Cersei), Emilia Clarke (Daenerys), Peter Dinklage (Tyrion), Nikolaj Coster-Waldau (Jaime), Kit Harington (Jon), Maisie Williams (Arya), Mark Addy (Robert), Jack Gleeson (Joffrey), Sophie Turner (Sansa), Jason Momoa (Khal Drogo) a další. Režie: Brian Kirk, Daniel Minahan, Alan Taylor a Timothy Van Patten.
Seriál, který vznikl v produkci TV stanice HBO si během svého letošního vysílání (zatím má 10 dílů) získal miliony fanoušků po celém světě a není divu. Nadpřirozené prvky fantasy se střídají s realistickými středověkými kulisami, hudba Ramina Djawadiho je podmanivá, hlavní postavy přesvědčivé a jejich osudy, zápletky a intriky dechberoucí, po každém díle člověk netrpělivě čeká na další. Želbohu, další série se bude vysílat až v dubnu příštího roku.
Seriál vznikl podle knižní fantasy série George R.R.Martina The Song of Ice and Fire (Píseň ledu a ohně). Na letošních prestižních Emmy Awards měl hned 4 želízka v ohni-za nejlepší dramatický seriál, nejlepší režii (1.díl), nejlepší scénář (9.díl) a nejlepší vedlejší mužskou roli. A právě cenu za ni si odnesl Peter Dinklage, představitel Tyriona Lannistera, který svou bystrou myslí a ironickým nadhledem vyvažuje svůj malý vzrůst pro který ho jeho otec nikdy zcela nepřijal.
K.R.je americký malíř a ilustrátor v oblasti jemného umění, fantasy a hororu. K malování ho odmala vedli dědeček-kreslíř a strýc-filmový animátor. Kirk vystudoval Cooperovu školu umění a po absolvování pracoval v reklamě jako ilustrátor a designér a po 3 a půl letech, roku 1981, si založil vlastní studio.
Stal se jedním z hlavních ilustátorů v žánrech fantasy, hororu a sci-fi. Během své kariéry ilustrátora obálek knih, ilustroval přes 200 knižních obálek včetně série Barbar Conan a romány Clivea Barkera. Získal mnoho cen, např.Ilustrátor obalů knih roku za titulní stranu magazínů Creepy a Eerie a 4x byl vyznamenán cenou Nejlepší obal knihy roku za svou práci s nakladatelstvím Harper/Collins. Jeho ilustrace obálek knih se vystavovaly i ve Společnosti ilustrátorů v New Yorku.
Cybergothická subkultura vznikla v Anglii. Kombinuje prvky cyberpunku, gothiky, sci-fi a rave, její vyznavači poslouchají spíše elektronickou taneční hudbu než klasický gothický rock. Termín cybergoth poprvé v roce 1988 použila britská společnost Game Workshop pro svou RPG Dark Future, ale styl samotný se začal rozvíjet až o deset později. Inspirací byla i image Davida Bowieho v 70.letech.
Ve vzhledu cybergoths je běžná androgynie (nerozlišování mezi mužem a ženou). Dnešní cybergoths nosí především černé oblečení s prvky neonových barev stejně jako oblečení z reflexních materiálů a PVC a těžké boty na platformách. Jsou pro ně obvyklé barevné vlasy a piercingy. Někteří nosí i ochranné brýle (nejčastěji pilotské, ale ne na očích, nýbrž ve vlasech), plynové masky nebo lékařské roušky.
J.W. se narodila roku 1947 ve Farhamu, anglickém hrabství Surrey a je populární malířkou fantasy a sochařkou. Po gymnáziu vystudovala krásná umění na univerzitě Bournemouth v Dorsetu a v téže městě také pracovala v keramické dílně Poole jako designérka a malířka. Její keramické výrobky byly ovlivněny postavami z Tolkienova Pána prstenů a mytologickými bytostmi. Její malby jsou hlavně inspirovány a ovlivněny Arthurem Rackhamem (slavný anglický ilustrátor, který žil na přelomu 19. a 20.stol. a ilustroval např.Pohádky bratří Grimmů, Gulliverovy cesty, Alenku v říši divů, Sen noci svatojánské od Shakespeara, Vánoční koledu od Dickense, povídky E.A.Poea a řadu dalších slavných knih) a dále lehce surrealismem autorů jako René Magritte a Salvador Dalí i romantismem pre-Rafaelitů (skupina anglických malířů, básníků a kritiků z poloviny v 19.stol.).
Poprvé Wall vystavovala v 70.letech v Teheránu a Tokiu, její první samostatná výstava se konala téhož roku (1974) v jihoanglickém Swindonu. Na začátku 90.let jí byl věnován speciální pořad na Southern Television a roku 1993 podepsala smlouvy s britskými a švýcarskými firmami, které publikovaly její díla ve formě grafik, plakátů a pohlednic v celosvětové distribuci.