Pokračování mého překladu článku Stephena Knappa.
Mateřství a rodina
Podstata mateřství u žen byla ve védské Indii vždy zdůrazňována. Koneckonců, často shledáváme ženy základem rodinného života a řádné výchovy dětí. Ženy obvykle poskytují lásku, porozumění a výchovu svým dětem způsobem, který je naprosto odlišný od většiny mužů.
Náš život je darem života naší matky. Kojila nás, byli jsme devět měsíců v jejím lůně a její láska nás podporovala. I nyní nás naše matka miluje. To je součástí Matky Přírody a Matky Země, která se ve védské tradici nazývá Bhumi. Planeta Země je jako matka, protože vše, co potřebujeme k životu, všechen náš majetek, pochází od ní. Tak jako ochraňujeme naši matku tak musíme chránit Matku Zemi.
Ženy-matky, které daly život dítěti poté, co jej devět měsíců nosily v lůně jsou prvním guruem a průvodcem dítěte a tak i celého lidstva. Předtím, než se jakékoli dítě naučí nenávisti a agresi, nejprve poznalo lásku své matky, která mu vštěpovala i odpuštění a laskavost. Tak vidíme, že ve stínu těch nejúspěšnějších žen často stojí další silné ženy-matky a manželky.
ŽENY VE VÉDSKÉ KULTUŘE
Můj překlad článku Stephena Knappa www.stephen-knapp.com/
Na světě existuje mnoho civilizací, kde jsou respekt k ženám a jejich postavení ve společnosti prominentní a jiné, kde by se chování k nim a jejich status měli zlepšit. Úroveň zdvořilosti společně s morálními a duchovními standardy ve společnosti je často vnímána skrz respekt a chování k ženám. Neměly by být však velebeny za svou sexualitu, ale aby se k nim přistupovalo způsobem, který jim umožňuje žít čestně, být důležité pro společnost, s respektem a ochranou a dát jim možnost, aby v životě dosáhly svých skutečných možností.
Mezi mnoha společnostmi, které na světě najdeme, můžeme vidět, že jeden z nejuctivějších přístupů k ženám je založen na védské kultuře. Védská tradice si udržela vysokou úctu k vlastnostem žen a zachovává největší respekt ve svých tradicích jak vidíme na úctě vzdávané Bohyním, které jsou zobrazovány jako ženské ztělesnění důležitých vlastností a sil. Tyto podoby zahrnují např.Lakšmí (bohyni štěstí a královnu Pána Višnua), Sarasvátí (bohyni vědomostí), Subhadru (Kršnovu sestru a zosobnění příznivých vyhlídek), Durgu (bohyni síly a moci), Kálí (sílu času) a další védské bohyně, které jsou příkladem vnitřní síly a božských atributů. I božská síla v podobě shakti je považována za feminní.
"To those who are constantly devoted and worship Me with love, I give the understanding by which they can come to Me."
-Bhagavad Gíta 10.10
Hanuman tells Rama: "When I think of myself as a body, I am your servant; when I think of myself as an individual soul, I am part of you; but when I realize I am atman, you and I become one."
Rámajána
"Truth, self control, asceticism, generosity, non-injury, constancy in virtue — these are the means of success, not caste or family."
- Mahábharáta
Vlastně ani nevím, jestli mám dávat tento článek přímo do téhle rubriky. Není totiž jen o Kršnovi nebo náboženství, naopak, hlavní myšlenkou tohoto článku je, že kdyby lidé nepovyšovali svá náboženství nad náboženství ostatních a celkově žili ve vzájemném respektu a toleranci bylo by na světě mnohem lépe. Také se zde píše, že člověk si může vybrat různé filozofie nebo prostě cesty po kterých jít, aby dosáhl míru a lásky. Proto doporučuju přečíst si to i těm, kteří když uvidí rubriku Hare Kršna obrátí oči v sloup ;-)
CO JE "LÁSKOU" TOHOTO SVĚTA?
NapsalKavirádža Šanti Prakáš Dása
Můj překlad článku z dandavats.com Btw, neztotožňuju se se všemi myšlenkami zde! Ale mnohé jsou zajímavé a pravdivé.
Radharání (zkráceně Radha) je nejvyšší Bohyně. Nejčastěji je ve společnosti Šrí Kršny. Je hlavní společnicí a oddanou Kršny a nejvyšší ze všech bohyň. Její jméno znamená, že je nejdokonalejší ctitelkou Pána Kršny. Nicméně je také expanzí Pánovy energie, proto je ženským aspektem Boha. Takže, podle gaudíja-vaišnavské tradice, Bůh je mužem i ženou. Jsou jedním, ale Kršna se expanduje do dvou kvůli svým božským milostným zábavám (lílám). Kdyby zůstali jedním, neexistoval by žádný vztah, žádné zábavy a žádná mocná výměna lásky (Caitanya-caritamrita, Adi-lila, 4.55-56).
V Brihad-Gautamiya Tantře je Radharání popisována následovně: "Transcendentální bohyně Radharání je přímým protějškem Pána Šrí Kršny. Je nejdůležitější osobou pro všechny bohyně štěstí. Vlastní všechnu přitažlivost, aby přitahovala plně přitažlivou Osobnost Božství. Je původní vnitřní silou Pána."
Šrímatí Radharání je příčinou (původem) všech ostatních bohyň. Tak jako Kršna je příčinou všech ostatních inkarnací a zjevení, Radharání je příčinou všech ostatních expanzí energií Boha-shakt nebo ostatních bohyň. Takže Višnu, Ráma nebo Šiva jsou všichni expanzemi jedné Nejvyšší Osobnosti, Kršny, a podobně Lakšmí, Síta nebo Durga jsou všechny expanzemi nejvyšší ženské podoby Boha, Radharání.
Dnes je Pavitropana Ékádaší a tak jsem se na základě své chytré knížečky o které jsem psala v předminulém článku této rubriky rozhodla napsat, co to vlastně je.
Ékádaší je den půstu, který dodržují všichni oddaní. Jeho porušení je závažný přestupek. (Netýká se méně pokročilých, mně oddaní na HK fóru psali, že to nemusím hrotit). Jsou dvě Ékádaší za měsíc-11.den
Od té doby Svámí hodně cestoval. V Indii vyřizoval praktické záležitosti a v Americe zakládal první střediska ISKCONu (v roce 1969 jich bylo už 15) a v Západní Virginii farmu Nový Vrindávan. V té době mu jeho žáci začali říkat Prabhupáda, poněvadž tak se oslovuje duchovní učitel-Gurudéva,
Tento poutavý a hodně čtivý životopis napsal Prabhupádův žák (je jím už od roku 1966), jenž byl kromě toho redaktorem HK časopisu Back to Godhead, ředitelem gurukoly (základní školy v dallasské pobočce ISKCONu), Prabhupádovým tajemníkem, přednáší na univerzitách a sám je nyní duchovním učitelem.
Peťulka mi darovala brožurku nazvanou A Beginner´s Guide to Krsna Consciousness (tedy Průvodce Kršna vědomí pro začátečníka). Rozhodla jsem se, že sem občas budu dávat postupně krátké kapitoly z ní. Navíc si i procvičím anglinu :-P Jen prosím omluvte mé kostrbaté překlady :-(
Autorem je Bhakti Vikáša Svámí, který se narodil v Anglii roku 1957. Už v 18 letech vstoupil do ISKCONu