Našla jsem dobrou stránku, tedy samozřejmě pro lidi, které to aspoň trochu zajímá ;-) Je to online vysílání z belgického templu Radhadesh o kterém jsem už taky psala, viz marieke.pise.cz/62380-radhadesh.html V přímém přenosu si tak můžete poslechnout kírtan (nazývá se to také sankírtan nebo harinam), což je vlastně sborové opěvování Kršny za doprovodu tradičních indických nástrojů. Každé náboženství se s Bohem setkává jinak, nejčastěji chozením do kostela/synagogy/mešity, modlitbami apod. HK hnutí je však známo svými veselými, ale přesto stále duchovními tanci a zpěvy, které provádějí i na ulicích. Což mi přijde mnohem zábavnější a svobodnější než klečet v kostele a mlčky poslouchat mši. Ale samozřejmě proti gustu žádný dišputát :-)
Na této stránce (je to www.radhadeshmellows.com/) taky popisují, co to kírtan vlastně je. Dle mého překladu:
Chrám Radhy a Kršny byl hlavním střediskem ISKCONu v Londýně na konci 60.let 20.stol. Chrám se stal známým díky skupině Beatles a hlavně Georgi Harrisonovi, který se veřejně přihlásil ke svému zájmu o HK filozofii. The Radha Krishna Temple je také název alba s duchovní hudbou vydaného chrámem u Apple Records (nahrávali u nich i Beatles). Album produkoval G.H. a vyšlo v dubnu 1970. Na jeho přebalu jsou obrázky Božstev z původního chrámu, který je dnes na náměstí SoHo a jmenuje se Radha-Londonishvara. Písně Govinda a HK Mantra vyšly i jako singly. Na nahrávce se podíleli G.H.na harmonium, kytaru a basovou kytaru, Tamal Kršna Gósvámí na flétnu, Harivilas, Jamuna, Džívananda, Lílávátí a Jógešvára jako hlavní zpěv a sbor dalších oddaných jako vedlejší vokály a hráči na mridangu a kartály. Album aranžoval Mukunda Gósvámí, profesionální muzikant a jeden z prvních členů ISKCOnu a žáků Šríly Prabhupády, který jej pověřil založením prvního chrámu v Anglii. Velmi se přátelil s G.H.až do Georgeovy smrti. Jejich album se dostalo do Top 20 žebříčku anglických alb a proslavilo ISKCON, jeho členové se objevili i ve slavném hudebním pořadu stanic BBC Top of the Pops.
Čaitanja Maháprabhu (1486-1534) byl hinduistický asketa a společenský reformátor ve východní Indii (dnešní státy Bangladéš, Západní Bengálsko, Bihar, Jharkhand a Urísa). Následovníci jeho linie-gaudía vaišnavové (oddaní) jej považují za jednu z inkarnací Šrí Kršny. Čaitanja byl významný učenec Bhakti jógy (jógy služby a oddanosti Kršnovi) založené na písmech Bhakti Puráně a Bhagavad-Gítě. Uctíval tedy Kršnu a jeho družku Rádharání (marieke.pise.cz/80796-srimati-radharani.html) a zpopularizoval zpívání/čentování HK mahá mantry.
Jeho další jména jsou Gaura nebo Gauranga (ze sanskrtského gaura-zlatý, světlý a anga-ruce, končetiny ) podle jeho velmi světlé pleti a Nimai, protože se narodil pod nímovým stromem.
Po dlouhé době sem dávám další kapitolu z knížečky o které jsem se zmiňovala tady: marieke.pise.cz/67262-zajimava-knizecka.html Napsal ji Bhakti Vikása Svámí, překlad je můj.
Nejsme těla, ale spirituální duše. Tělo je dočasné, ale duše (dživátmá), sídlící v každém těle,
Pokračování mého překladu článku Stephena Knappa.
Mateřství a rodina
Podstata mateřství u žen byla ve védské Indii vždy zdůrazňována. Koneckonců, často shledáváme ženy základem rodinného života a řádné výchovy dětí. Ženy obvykle poskytují lásku, porozumění a výchovu svým dětem způsobem, který je naprosto odlišný od většiny mužů.
Náš život je darem života naší matky. Kojila nás, byli jsme devět měsíců v jejím lůně a její láska nás podporovala. I nyní nás naše matka miluje. To je součástí Matky Přírody a Matky Země, která se ve védské tradici nazývá Bhumi. Planeta Země je jako matka, protože vše, co potřebujeme k životu, všechen náš majetek, pochází od ní. Tak jako ochraňujeme naši matku tak musíme chránit Matku Zemi.
Ženy-matky, které daly život dítěti poté, co jej devět měsíců nosily v lůně jsou prvním guruem a průvodcem dítěte a tak i celého lidstva. Předtím, než se jakékoli dítě naučí nenávisti a agresi, nejprve poznalo lásku své matky, která mu vštěpovala i odpuštění a laskavost. Tak vidíme, že ve stínu těch nejúspěšnějších žen často stojí další silné ženy-matky a manželky.
ŽENY VE VÉDSKÉ KULTUŘE
Můj překlad článku Stephena Knappa www.stephen-knapp.com/
Na světě existuje mnoho civilizací, kde jsou respekt k ženám a jejich postavení ve společnosti prominentní a jiné, kde by se chování k nim a jejich status měli zlepšit. Úroveň zdvořilosti společně s morálními a duchovními standardy ve společnosti je často vnímána skrz respekt a chování k ženám. Neměly by být však velebeny za svou sexualitu, ale aby se k nim přistupovalo způsobem, který jim umožňuje žít čestně, být důležité pro společnost, s respektem a ochranou a dát jim možnost, aby v životě dosáhly svých skutečných možností.
Mezi mnoha společnostmi, které na světě najdeme, můžeme vidět, že jeden z nejuctivějších přístupů k ženám je založen na védské kultuře. Védská tradice si udržela vysokou úctu k vlastnostem žen a zachovává největší respekt ve svých tradicích jak vidíme na úctě vzdávané Bohyním, které jsou zobrazovány jako ženské ztělesnění důležitých vlastností a sil. Tyto podoby zahrnují např.Lakšmí (bohyni štěstí a královnu Pána Višnua), Sarasvátí (bohyni vědomostí), Subhadru (Kršnovu sestru a zosobnění příznivých vyhlídek), Durgu (bohyni síly a moci), Kálí (sílu času) a další védské bohyně, které jsou příkladem vnitřní síly a božských atributů. I božská síla v podobě shakti je považována za feminní.
"To those who are constantly devoted and worship Me with love, I give the understanding by which they can come to Me."
-Bhagavad Gíta 10.10
Hanuman tells Rama: "When I think of myself as a body, I am your servant; when I think of myself as an individual soul, I am part of you; but when I realize I am atman, you and I become one."
Rámajána
"Truth, self control, asceticism, generosity, non-injury, constancy in virtue — these are the means of success, not caste or family."
- Mahábharáta
Vlastně ani nevím, jestli mám dávat tento článek přímo do téhle rubriky. Není totiž jen o Kršnovi nebo náboženství, naopak, hlavní myšlenkou tohoto článku je, že kdyby lidé nepovyšovali svá náboženství nad náboženství ostatních a celkově žili ve vzájemném respektu a toleranci bylo by na světě mnohem lépe. Také se zde píše, že člověk si může vybrat různé filozofie nebo prostě cesty po kterých jít, aby dosáhl míru a lásky. Proto doporučuju přečíst si to i těm, kteří když uvidí rubriku Hare Kršna obrátí oči v sloup ;-)
CO JE "LÁSKOU" TOHOTO SVĚTA?
NapsalKavirádža Šanti Prakáš Dása
Můj překlad článku z dandavats.com Btw, neztotožňuju se se všemi myšlenkami zde! Ale mnohé jsou zajímavé a pravdivé.
Radharání (zkráceně Radha) je nejvyšší Bohyně. Nejčastěji je ve společnosti Šrí Kršny. Je hlavní společnicí a oddanou Kršny a nejvyšší ze všech bohyň. Její jméno znamená, že je nejdokonalejší ctitelkou Pána Kršny. Nicméně je také expanzí Pánovy energie, proto je ženským aspektem Boha. Takže, podle gaudíja-vaišnavské tradice, Bůh je mužem i ženou. Jsou jedním, ale Kršna se expanduje do dvou kvůli svým božským milostným zábavám (lílám). Kdyby zůstali jedním, neexistoval by žádný vztah, žádné zábavy a žádná mocná výměna lásky (Caitanya-caritamrita, Adi-lila, 4.55-56).
V Brihad-Gautamiya Tantře je Radharání popisována následovně: "Transcendentální bohyně Radharání je přímým protějškem Pána Šrí Kršny. Je nejdůležitější osobou pro všechny bohyně štěstí. Vlastní všechnu přitažlivost, aby přitahovala plně přitažlivou Osobnost Božství. Je původní vnitřní silou Pána."
Šrímatí Radharání je příčinou (původem) všech ostatních bohyň. Tak jako Kršna je příčinou všech ostatních inkarnací a zjevení, Radharání je příčinou všech ostatních expanzí energií Boha-shakt nebo ostatních bohyň. Takže Višnu, Ráma nebo Šiva jsou všichni expanzemi jedné Nejvyšší Osobnosti, Kršny, a podobně Lakšmí, Síta nebo Durga jsou všechny expanzemi nejvyšší ženské podoby Boha, Radharání.